Stiri

NATIONAL | Patru din zece elevi români pot citi acest text, dar nu-l înţeleg. Liceenii români, printre cei mai slabi din lume la testele PISA

„De ce dansează albinele în drum spre plantele care au nectar?” Aceasta este una din întrebările la care elevii de clasa a IX-a ar trebui să răspundă, după ce au citit un text în care le este explicat pe larg motivul, la proba de citire a testului PISA. Un test care evaluează capacitatea de a înţelege un text şi cunoştinţele la matematică şi ştiinţe ale unui eşantion reprezentativ de elevi de 15 ani din 65 de state ale lumii. Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică a făcut public studiul PISA 2012, iar rezultatele nu sunt încurajatoare: România se situează printre ultimele 20 de clasate.

Aveţi mai jos un tip de exerciţiu pe care elevii îl au de rezolvat la un test de citire:

„Albinele produc miere pentru a supravieţui. Este singura lor hrană. Dacă există 60.000 de albine într-un stup, numai o treime sunt implicate în colectarea nectarului care va fi transformat apoi în miere. Un număr mic de albine se ocupă de căutarea nectarului, iar când au găsit o sursă de nectar revin la stup şi le cheamă pe celelalte. Drumul până la sursa de nectar este arătat printr-un dans special, prin care albinele oferă de fapt informaţii despre direcţia şi distanţa pe care vor zbura. În timpul acestui dans, fiecare albină îşi scutură abdomenul ei în stânga şi dreapta şi zboară în cercuri precum în figura de mai jos”

Care este scopul pentru care albinele dansează?
1. Să celebreze producerea cu succes a mierii
2. Să sărbătorească tipul de plantă găsită pentru nectar
3. Să sărbătorească matca
4. Să indice unde a fost găsit nectarul

Patru din 10 elevi români nu ştiu să citească corect un text şi nici nu înţeleg ceea ce citesc. La proba de matematică, cinci din zece elevi români nu ştiu să rezolve problemele din cadrul testului PISA.

În 2012, România s-a plasat pe locul 45 în rândul celor 65 de ţări participante la studiul PISA. Totuşi, comparativ cu testările din 2009, România a urcat patru locuri în clasamentul general, pe locul 49 din 65. În 2006, elevii români s-au clasat pe locul  47 din 57 de ţări participante.

Datele de la testele  PISA din 2012 arată că scorul mediu înregistrat de elevii români în 2012 este de 445 puncte la Matematică, 438 puncte la Citire/Lectură şi 439 puncte la Ştiinţe. Media ţărilor participante la teste este de 494 puncte la Matematică, 496 la Citire /Lectură şi 501 la Ştiinţe.

Rezultate mai slabe decât sârbii şi ruşii

În clasamentul general, România se află printre cele 32 de ţări care şi-au îmbunătăţit performanţele la citire şi printre cele 25 de state care au obţinut rezultate mai bune la matematică. Potrivit studiului, rezultatele obţinute de români sunt comparabile ca scor cu cele din Turcia, Cipru, Thailanda, Emiratele Arabe Unite, Bulgaria şi Chile.

La matematică, rezultatele elevilor români sunt mai slabe decât cele ale elevilor din  Serbia, Grecia, Federaţia Rusă, Israel, Croaţia, Republica Slovacia, Lituania, Ungaria, Letonia şi Italia. Românii sunt mai buni decât cei din Malaezia, Muntenegru, Costa Rica, Kazahstan, Mexic, Uruguay, Brazilia, Tunisia, Iordania sau Argentina.

La Citire/Lectură, rezultatele elevilor români sunt comparabile cu cele ale elevilor din ţări precum Serbia, Emiratele Arabe Unite, Chile, Thailanda, Costa Rica şi Bulgaria. În schimb, românii sunt mai slabi decât elevii din Cipru, Republica Slovacia, Federaţia Rusă, Turcia, Grecia, Lituania, Slovenia, Islanda, Suedia şi Croaţia.

Rezultatele slabe, cauzate de modul de predare din şcoala românească. Profesor: “Să renunţăm la expunerile magistrale”

Cu toate că rezultatele de anul trecut sunt ceva mai bune decât cele de la ediţiile anterioare, profesorii români spun că progresul din 2012 nu este unul semnificativ. Iar faptul că elevii români au probleme la citire şi matematică este cauzat de felul în care sunt predate lecţiile în şcoala românească.

Victor Lisman, profesor de limba română la Colegiul „Sfântul Sava” din Capitală arată crede că predarea ar trebui sp se axeze pe înţelegerea unui text.

„S-a întrodus lectura cu voce tare la Bacalaureat, dar acest lucru nu ajută foarte mult pentru că nu se notează. Poate ar trebui să urmărim ceva mai mult citirea cu voce tare şi la clasă. În plus, ar trebui să existe o preocupare mai mare pentru înţelegerea unui text. În primul rând, ar trebui schimbat  modul în care sunt concepute manualele. Poate ar trebui să folosim mai mult manualele şi să renunţăm la expunerile magistrale care se practică acum în şcoală”, spune profesorul, care arată că elevii nu  răspund, de fapt, la întrebările legate de text, ci învaţă mecanic. ” Problema la noi este la modul în care citesc elevii. Ştiu elevi care citesc toată cartea ca să înţeleagă acţinea, dar dacă îi întrebi anumite amănunte se încurcă la chestiuni de detalii, precum cele investigate la testele PISA”, spune Victor Lişman.

O altă problemă de la noi este că elevii nu învaţă destul despre societatea în care trăiesc, iar unele texte citite la prima vedere sunt legate de societate.  ”Ar trebui să se dea  mai multă educaţie legată de societatea în care trăim. Am văzut câteva întrebări legate de  organizarea judiciară, legată de rolul prefectului, al primarului. Ori mulţi dintre elevi nu ştiu mare lucru despre asta”, arată profesorul.

“Ne trag în joc şcolile care au elevi slab pregătiţi”

Profesorul Radu Gologan, coordinatorul lotului naţional de matematică, este nemulţumit de rezultatele obţinute privind execelenţa în matematică. „Principala noastră problemă este că nivelul nostru cel mai de jos este foarte, foarte jos. Şi asta schimbă complet testarea. Mi se pare puţin ciudat procentul de 3,5 % de excelenţă pe care l-am obţinut la matematică. Asta nu reflectă realitatea. E clar că ne trag foarte mult în jos şcolile care au copii foarte slab pregătiţi şi asta e problema României, după părerea mea, care se reflectă în rezultatele de la BAC”, arată Radu Gologan.

Pe de altă parte, mai spune dascălul, testarea PISA  conţine foarte multe grile şi probleme de construit, care nu sunt modului european de gândire. „Respectă mai degrabă tradiţia confucianistă, adică cea din ţări precum China, Corea, Japonia, Taiwan, care sunt în topul clasamentului. Mă tem că noi nu suntem pe locul 50, ci suntem undeva pe locul 30, dacă ar fi să avem acelaşi gen de educaţie cu ţările care practică de multă vreme acest tip de teste”, spune Gologan. Profesorul spune că nici testele PISA nu sunt relevante pentru generaţiile actuale de elevi.

5.250 de elevi testaţi în România

„Părerea mea este că nu asta este soluţia învăţământului în lume, adică evaluarea prin astfel de testări nu mi se pare că va duce la ceva bun, mai ales pentru generaţiile astea care au alt mod de a percepe realitatea, alt mod de a percepe şi de a-şi lua informaţiile. Aceste teste trebuie aduse la zi şi probabil că trebuie să intervină mai mult calculatorul”, a mai spus profesorul.

Rezultatele PISA arată că, per ansamblu, băieţii au obţinut rezultate mai bune decât fetele la matematică  în 37 din cele 65 de ţări participante. În schimb, fetele au depăşit băieţii în numai cinci ţări:  Iordania, Qatar , Thailanda , Malaezia şi Islanda.

În martie  2012, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare a organizat testele PISA pentru  5.250 de elevi de 15 ani, cuprinşi în gimnaziu şi în liceu. au fost selectaţi câte 35 de elevi din 178 de şcoli din 40 de judeţe şi din municipiul Bucureşti. Şcolile au fost selectate de către Consorţiul PISA, conform procedurilor de eşantionare internaţionale, iar elevii au fost selectaţi aleatoriu, cu ajutorul unui program informatic special, astfel încât să alcătuiască un eşantion naţional reprezentativ pentru reţeaua şcolară.

La nivel internaţional, la PISA 2012 au participat 65 de ţări OECD şi partenere. Implementarea proiectului a implicat două etape obligatorii – pre-testarea, desfăşurată în martie 2011, şi testarea propriu-zisă, alcătuind împreună un ciclu de testare. La PISA 2012, domeniul principal al evaluării a fost Matematica, iar domeniile secundare au fost Ştiinţele şi Citirea/Lectura. În total, studiul PISA 2012 a evaluat peste 510.000 de elevi.

NOTĂ: Media ţărilor participante la PISA  este de 494 puncte la Matematică, 496 la Citire /Lectură şi 501 la Ştiinţe. Tabelul de mai sus arată ţările cu rezultate pe culoare verde sunt peste medie, iar cele cu rezultate pe culoare roşie sunt sub medie.

 

Sursa:www.gandul.info

Related Articles

One Comment

  1. Ai nostri stiu foarte bine cu Internetul,cu tigarile,alcoolul,etnobotanicele si sa faca copii la 14 ani.Nu-i asa ca sunt precoci?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page