Politic

POLITIC | Senatorul PNL Costel Şoptică a pus pe masa Guvernului solicitările persoanelor autorizate să execute lucrări de cadastru din judeţul Botoşani

Am prezentat într-o interpelare parlamentară adresată Viceprim-ministrului Paul Stănescu, ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, solicitările angajaţilor botoşăneni referitoare la modificarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare.

Am supus astfel atenţiei Guvernului României memoriul persoanelor autorizate să execute lucrări de cadastru din judeţul Botoşani, care susţin modificarea proiectului Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului privind modificarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

„Având în vedere propunerea legislativa privind proiectul de emitere a unei Ordonanţe de Urgenţă pentru modificarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, publicată pe site-ul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în calitate de persoane autorizate să execute lucrări de cadastru, cartografie, topografie, geodezie, fotogrammetrie şi teledetecţie, formulăm următoarele propuneri:

Solicităm eliminarea prevederilor prevăzute la pct. 20 din proiectul legislativ, respectiv introducerea alineatului (11), la art. 46 din Legea 7/1996, privind obligaţia persoanelor fizice şi juridice autorizate să execute lucrări de cadastru, cartografie, topografie, geodezie, fotogrammetrie şi teledetecţie, de a executa anual lucrări de înregistrare sistematică.

Considerăm că aceasta prevedere încalcă Constituţia României, art. 45, privind libertatea economică, care garantează accesul liber al persoanei la o activitate economică, libera iniţiativă şi exercitarea acestora în condiţiile legii sunt garantate. De asemenea, considerăm incidente prevederile art.42 alin(1) din legea fundamentala care interzice prestarea de muncă forţată, cu excepţiile alin(2), respectiv obligaţiile şi îndatoririle militare, ale persoanelor condamnate sau alte îndatoriri prevăzute de legea civilă.

De asemenea, conform art.135 alin(1) din Constituţia României, «Economia României este economie de piaţă, bazată pe libera iniţiativă şi concurenţă». Considerăm că acest principiu este încălcat prin introducerea obligaţiei de a presta o activitate economică la un preţ prestabilit, care încalcă principiile economiei de piaţă.

Totodată, considerăm că aceasta propunere legislativă încalcă drepturile şi libertăţile  fundamentale fără nicio îndoială, unul din drepturile esenţiale ale fiinţei umane este dreptul la muncă[2]. Art. 23, pct. 1 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, adoptată de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite în anul 1948, proclamă că orice persoană are dreptul la muncă, la libera alegere a profesiei şi a felului muncii, la condiţii echitabile şi satisfăcătoare de prestare a acestei munci.

În acelaşi sens se pronunţă şi Constituţia României, care în art. 41, pct. 1 dispune că „Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei şi a locului de muncă sunt libere”, iar în art. 53 prevede că „Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.”

De asemenea „CARTA DREPTURILOR FUNDAMENTALE A UNIUNII EUROPENE” interzice obligaţia prestării unui serviciu conform art.5, alin (2): „Nimeni nu poate fi constrâns să efectueze o muncă forţată sau obligatorie”, şi garantează libertatea de alegere a ocupaţiei şi a locului de muncă conform art.15 alin(1): „Orice persoană are dreptul la muncă şi dreptul de a exercita o ocupaţie aleasă sau acceptată în mod liber.”

ÎN FAPT:

Consideram că finanţarea acordată de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară în cuantum de 60/RON pentru fiecare Carte Funciară deschisă în cadrul lucrărilor de înregistrare sistematică ce vor fi iniţiate de unităţi administrativ- teritoriale este insuficient, raportat la costurile economice de realizare a lucrărilor.

Acest cuantum a fost stabilit anterior la nivelul anului 2016, nefiind actualizat în concordanţă cu modificarea indicilor economici din prezent care au evoluat, respectiv creşterea inflaţiei, introducerea supraaccizei la carburanţi, creşterea cheltuielilor de personal a agenţilor economici rezultată în urma creşterii salariului minim pe economie, creşterea taxelor şi contribuţiilor urmare a adoptării modificărilor Codului Fiscal.

În acest context, în cadrul lucrărilor de înregistrare sistematică, etapa de realizare a măsurătorilor, etapa de colectare a actelor, etapa de convocare a deţinătorilor de imobile în vederea semnării fişelor de interviu, implică cheltuieli ridicate de transport şi cheltuieli ridicate cu personalul, generate de modificările fiscale din prezent.

Totodată, lipsa de implicare a personalului din cadrul autorităţilor locale în care se realizează lucrări de înregistrare sistematică generează activităţi suplimentare pentru executantul lucrării în ceea ce priveşte identificarea deţinătorilor de imobile şi a colectării documentelor justificative.

De asemeni, procesul de recepţie al lucrărilor de înregistrare sistematică de către birourile de înregistrare sistematică din cadrul oficiilor teritoriale subordonate ANCPI este anevoios, în general realizat de personal fără experienţă în activitatea de aplicare a legilor proprietăţii, fapt care conduce la necesitatea de a aduce explicaţii şi lămuriri suplimentare privind modul de execuţie a lucrărilor şi la tergiversarea termenelor de recepţie, generând cheltuieli suplimentare pentru executantul lucrării.

În condiţiile subfinanţării activităţii de realizare a lucrărilor de înregistrare sistematică, accesul persoanelor autorizate privind recrutarea de personal de specialitate cu pregătire în domeniul cadastrului de pe piaţa muncii este aproape imposibil, datorită salarizării precare, raportată la posibilităţile executantului lucrării.

Cadrul legislativ actual plasează responsabilitatea procesului de înregistrare sistematică aproape în totalitate în sarcina persoanei autorizate care este subfinanţată, în timp ce personalul din cadrul ANCPI care efectuează recepţia, cu un nivel de salarizare superior, nu are responsabilitate în ceea ce priveşte prima înregistrare sistematică, conform art.13 alin(12) din Legea 7/1996: „(12) Angajaţii oficiului teritorial nu răspund în ceea ce priveşte prima înregistrare sistematică a imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară”.

Calculul cuantumului finanţării acordate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară raportată numai la gradul de dificultate al efectuării măsurătorilor raportat la relieful terenului, prevăzut la punctul 6 din propunerea legislativă, nu este obiectiv, datorită faptului că nu au fost luate în considerare alte condiţii specifice existente la fiecare unitate administrativ-teritorială:

* Calitatea evidenţei existente în cadrul fiecărei unităţi

administrativ-teritoriale în ceea ce priveşte aplicarea legilor proprietăţii sau lipsa evidenţei în unele cazuri.

* În situaţia prevăzută de art. 11 alin (22 ind.1) din Legea 7/1996, când există deficit de suprafaţă în sectorul determinat şi nu se pot stabili amplasamentele şi suprafeţele terenurilor, se va înfiinţa o carte funciară a titlurilor de proprietate din sectorul cadastral, în care se vor înscrie şi celelalte drepturi reale constituite asupra imobilelor. Pentru constatarea acestei situaţii, persoana autorizată realizează aceleaşi activităţi de identificare a proprietarilor şi măsurători asupra limitelor sectorului cadastral ca şi pentru un sector cadastral unde nu există deficit de suprafaţă, folosind aceleaşi resurse. Diferenţa este că în situaţia în care există deficit de suprafaţă, persoana autorizată va fi retribuită cu 60 RON, în timp ce în situaţia în care nu există deficit de suprafaţă va fi retribuită cu suma de 60 RON multiplicată cu numărul de imobile din sectorul cadastral. Această situaţie nu poate fi constatată înaintea execuţiei măsurătorilor şi a identificării deţinătorilor din sectorul cadastral. Astfel, în situaţia în care există deficit de suprafaţă la nivelul sectorului cadastral, persoana autorizată va fi finanţată cu 60 RON, o sumă ridicolă (nu acoperă nici cheltuielile de transport), raportat la costurile de măsurare a unui sector cadastral, a identificării proprietarilor, a colectării actelor justificative, a prelucrării datelor.

* În cadrul sectoarelor cadastrale din extravilan sunt situate

imobile care au deschisă carte funciară, dar geometria acestora este incorect poziţionată sau nu este determinată în sistemul naţional de referinţă STEREO 70, sau este incert determinată.

În aceasta situaţie, persoana autorizată realizează din punct de vedere tehnic şi repoziţionarea geometriilor acestor imobile, fără a fi retribuită pentru această operaţiune. În situaţia în care ponderea imobilelor care au carte funciară deschisă este mare, raportat la numărul total de imobile din sectorul cadastral, persoana autorizată care execută lucrarea va primi finanţare în cuantum insuficient pentru a acoperi costurile lucrării.

* În situaţia sectoarelor cadastrale care sunt străbătute de limita

dintre intravilanul şi extravilanul localităţilor, prevăzute la pct. 5 din propunerea legislativă, pot exista situaţii în care sunt înfiinţate construcţii pe zona de intravilan, în unele cazuri chiar construcţii condominiu, caz în care complexitatea lucrării creşte, cuantumul finanţării de 60 RON fiind total insuficient.

* Gradul de dificultate a execuţiei măsurătorilor nu depinde

numai de relieful terenului, ci şi de acoperirea cu vegetaţie a limitelor sectorului cadastral, raportat la limitele utilizării tehnologiei GPS în aceste situaţii.

Având în vedere importanţa realizării lucrărilor de înregistrare sistematică, realizarea acestora cu personal insuficient retribuit conduce la o calitate slabă a lucrărilor, care poate genera ulterior consecinţe juridice, litigii între deţinătorii de imobile, etc.

Considerăm că în situaţia în care autorităţile consideră ritmul lucrărilor de înregistrare sistematică din cadrul Programului Naţional de Cadastru şi Carte Funciară ca fiind nesatisfăcător, ar putea reanaliza cuantumul finanţării activităţilor, precum şi procedura de realizare a lucrărilor, astfel încât această activitate ar deveni atractivă pentru persoanele autorizate, în condiţiile pieţei libere şi a concurenţei loiale.

Totodată, impactul negativ asupra activităţii agenţilor economici, persoane fizice şi juridice autorizate să execute lucrări de cadastru, ar fi unul major, în cadrul introducerii obligaţiei de a executa lucrări de înregistrare sistematică, datorită faptului că o mare parte dintre aceştia au contracte în derulare cu clienţi tradiţionali din mediul privat sau public. În condiţiile în care dispun de resurse umane şi materiale limitate, aceste persoane autorizate ar fi condiţionate sub presiunea suspendării autorizaţiei prevăzută la pct. 21 din propunerea legislativă, să rezilieze raporturile comerciale în derulare cu costuri însemnate (penalităţi, despăgubiri), în favoarea unei activităţi subfinanţate, care va duce în final la dizolvarea sau falimentul multor agenţi economici.

În altă ordine de idei, în eventualitatea nedorită şi total abuzivă în care această ordonanţă va fi promovată în forma actuală, se ridică şi aspectul discriminării persoanelor fizice şi juridice cu domiciliul sau sediul social în mediul urban, fără extravilan, care vor fi exceptate de la obligativitatea realizării acestor lucrări de înregistrare sistematică în detrimentul celorlalte persoane fizice sau juridice cu domiciliul sau sediul, în mediul rural sau chiar în mediul urban, dar cu extravilan.”

Având în vedere petiţia prezentată, le-am cerut vicepremierului Paul Stănescu şi preşedintelui Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, Radu Codruţ Ştefănescu, să o analizeze cu responsabilitate, să acorde un răspuns semnatarilor şi să dispună modificările legislative solicitate de aceştia.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page