Important

NAȚIONAL | De ce nu s-a semnat nici acum contractul de privatizare a CFR Marfă. Ministrul Fenechiu se gândeşte la un PLAN B

Contractul de privatizare a CFR Marfă nu a fost semnat încă, deşi au trecut trei săptămâni de la declararea Grupului Feroviar Român (GFR) drept câştigător al licitaţiei. Contactat de gândul , ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, nu a putut să precizeze un termen la care ar urma să fie aprobată în Guvern hotărârea privind privatizarea operatorului de transport de marfă, spunând aceasta este “la avizare”. Ca urmare, nu se ştie nici când vor fi plătiţi cei 200 milioane de euro pe cele 51% din acţiunile operatorului feroviar.

Cerc vicios

Pe de altă parte, reprezentanţii Consiliului Concurenţei au precizat că aşteaptă ca GFR să îi notifice, în timp ce surse din GFR spun că nu au ce notifica, având în vedere că nu s-a semnat contractul de privatizare.

  Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, vrea ca Grupul Feroviar Român (GFR) să achite banii pentru pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă în termen de 10 zile după avizul Consiliului Concurenţei în ce priveşte concentrarea economică.

Termenul iniţial, prevăzut în strategia de privatizare a CFR Marfă, prevedea că plata acţiunilor nu se poate face mai târziu de 60 de zile de la data intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului de aprobare a condiţiilor principale ale contractului de privatizare.

Strategia de privatizare nu făcea nicio referire la avizul Consiliului Concurenţei.

Fenechiu: “Când am constatat că cel care a fost desemnat câştigător poate fi suspectat de concentrare economică, am introdus această modificare”

“În proiectul pe care l-am propus Guvernului scrie 10 zile de la aprobarea de către Consiliul Concurenţei. În momentul în care am constatat că cel care a fost desemnat câştigător poate fi suspectat de concentrare economică, am introdus această modificare. Avem dreptul conform strategiei de privatizare la astfel de modificări”, a declarat Relu Fenechiu.

El spune că era “logic” să procedeze în acest fel. “Nu putem să ne jucăm, să cerem unui om să facă rost de 200 de milioane de euro şi după două luni să îi spunem <<ia banii înapoi, că nu se poate privatiza>>. Nu vreau să facem circ. Trebuie să aştept rezultatul de la Consiliul Concurenţei, după care să încasăm banii”, a explicat el.

El spune că proiectului de HG pentru aprobarea elementelor principale ale contractului de vânzare-cumpărare este pe circuitul de avizare. “Aştept avizele. În momentul în care am avizele, proiectul va fi introdus pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern”, a adăugat Fenechiu, menţionând că nu reţine ce ministere nu au avizat-o încă.

“Din punct de vedere al concentrării economice, avizul va fi dat de Consiliul Concurenţei, care va consulta şi Comisia Europeană”, a completat ministrul Transporturilor.

Ce se întâmplă dacă CC spune că e concentrare economică

În cazul scenariului negativ în care Consiliul Concurenţei va declara că este vorba de o concentrare economică, Fenechiu spune că privatizarea CFR Marfă “se anulează automat”. “Din punctul meu de vedere, a doua zi aş demara din nou privatizarea”, a declarat Fenechiu.

În urmă cu o săptămână, Fenechiu a declarat că semnarea contractului cu CFR Marfă va avea loc imediat după ce Guvernul va adopta în sedinţă hotărârea privind privatizarea operatorului feroviar, “cel mai târziu joia viitoare”.

Fenechiu a precizat atunci că proiectul de hotărâre de guvern privind privatizarea CFR Marfă se află pe circuitul de avizare, fiind deja avizat de ministere, iar la acea dată se afla la Consiliul Concurenţei unde “durează ceva mai mult”.

CC aşteaptă notificarea de la GFR, iar GFR aşteaptă avizul CC
La rândul lor, reprezentanţii Consiliului Concurenţei au precizat că aşteaptă ca GFR să îi notifice, în timp ce surse din GFR spun că nu au ce notifica, având în vedere că nu s-a semnat contractul de privatizare.
Grup Feroviar Român (GFR), parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, şi principalul competitor al CFR Marfă pe piaţa locală, a câştigat în urmă cu 20 de zile licitaţia de privatizare a transportatorului feroviar de marfă, oferind 202 milioane de euro pentru pachetul de 51% din acţiunile companiei.

GFR a rămas singurul investitor în cursa pentru compania de stat, după ce asocierea Transferoviar- Donau Finanz s-a retras, în ciuda încercărilor guvernului de atrage cât mai multe companii prin ştergerea datoriilor CFR Marfă sau înlesnirea repetată a condiţiilor de participare la licitaţie.

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page