EducatieImportant

LOCAL | Aproape 2000 de copii din județul Botoșani vor primi Prima Carte pentru acasă

1700 de copii din județul Botoșani vor primi Prima Carte pentru acasă. Programul pilot „Fiecare copil merită o poveste” aduce resurse în grădinițe și formează profesori pentru creșterea calității educației preșcolare în județ

Asociația OvidiuRo continuă parteneriatul cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani pentru creșterea calității educației preșcolare în mediile defavorizate prin implementarea, la nivel județean, a programului pilot de lectură în grădinițe „Fiecare copil merită o poveste”.
1700 de copii din mediul rural din județ vor primi, în perioada următoare, Prima Carte, iar în 10 grădinițe din cele mai defavorizate comunități din Botoșani vor fi amenajate centre de bibliotecă, pentru a încuraja cititul împreună cu cei mici – acasă și la grădiniță.

„Fiecare copil merită o poveste” este un program reglementat la începutul acestui an printr-un protocol de colaborare cu Ministerul Educației Naționale, reprezentând o premisă a asumării unui set de acțiuni comune, care să faciliteze dezvoltarea de politici publice eficiente în domeniul creșterii accesului la educație timpurie de calitate al copiilor din familii defavorizate.

Programul va fi lansat mâine, 1 aprilie, la Botoșani unde, timp de 2 zile, vor avea loc mai multe întâlniri:
(1) o sesiune de formare cu profesorii din învățământul preșcolar – metodiști și responsabili de cercuri pedagogice care, pe bază de voluntariat, vor deveni ei înșiși formatori în tehnici de predare centrate pe dezvoltarea limbajului, pentru toți cei 660 de profesori de învățământ preșcolar din județ;
(2) o sesiune de informare cu directorii unităților școlare care au în subordine învățământul preșcolar din județul Botoșani, pe tema importanței facilitării accesului la cărți potrivite vârstei și la lectură pentru copiii ce provin din medii defavorizate;
(3) un training centrat pe literație cu profesorii de învățământ preșcolar din mediul rural care vor beneficia de centrele de bibliotecă pentru sala de grupă, puse la dispoziție de OvidiuRo;
(4) întâlniri cu profesorii debutanți și cu bibliotecarii din județ.

Consider că fiecare copil, indiferent de șansa materială pe care i-a oferit-o viața, are dreptul la un viitor mai bun, iar acest lucru nu se poate asigura decât prin educație. Povestea pe care o propun partenerii noștri de la OvidiuRo preșcolarilor din familiile defavorizate este mai mult decât o încurajare la lectură, este o asumare socială și educațională a acestor copii. Avem obligația, ca profesori și ca părinți, să sprijinim fiecare copil în vederea atingerii potențialului său maxim. Avem obligația să fim alături nu doar de cei din centrele așezărilor urbane, ci și de cei din comunitățile mai puțin semnificative economic, pentru că toți acești copii vor construi societatea noastră de mâine. Și, dacă ne dorim o societate tolerantă, demnă și profesionistă, nu trebuie să neglijăm niciun copil! Împreună cu oamenii minunați de la OvidiuRo ne-am propus o serie de acțiuni de formare, informare și conștientizare ale căror rezultate sunt convins că vor fi repede vizibile!, declară profesorul Gabriel Hârtie, inspector școlar general.

Până la finalul anului 2018, programul a ajuns în 12 județe, cu un total aproximativ de 20.000 de preșcolari care au primit o carte pentru acasă și peste 100 de grădinițe care au primit un centru de lectură – GrădiBiblioteca.

După mulți ani de intervenții la firul ierbii, cea mai importantă concluzie este că avem nevoie să punem bazele unei infrastructuri sustenabile pentru educație preșcolară de calitate pentru toți copiii, în special în mediul rural. Practic, profesorii participanți la întâlnirile din cadrul programului vor duce resursele și vor disemina metodele de dezvoltare a limbajului către profesorii de învățământ preșcolar din tot județul. Acesta este modul de lucru pe care îl propunem partenerilor județeni și despre care credem că va avea un impact real la nivel național. Având și susținerea Ministerului Educației, printr-un parteneriat dedicat programului, intenționăm să îl transformăm în politică publică, pentru stimularea lecturii în grădinițe, e de părere Maria Gheorghiu, cofondator Asociația OvidiuRo.

La nivel național, în 2019, prin programul pilot Fiecare copil merită o poveste, OvidiuRo va implementa un mix de intervenții constând în:
400 de centre de bibliotecă adaptate vârstei preșcolare;
formarea unui număr de 20.000 de profesori în metode de dezvoltare a comunicării orale și a premiselor citirii și scrierii folosind cărți ilustrate, inclusiv un kit de literație pentru fiecare professor;
distribuirea a 80.000 de cărți ilustrate pentru copiii din mediul rural, prin proiectul „Prima mea Carte”.

Scurt istoric al intervențiilor în județul Botoșani

Intervențiile OvidiuRo pentru creșterea calității educației preșcolare în județul Botoșani au început în anul 2016, când programul Fiecare Copil în Grădiniță a fost transformat în program național prin Legea nr. 248/2015, privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor din familii defavorizate – moment în care am susținut, în colaborare cu instituțiile județene, o sesiune de informare pentru directorii de școală, primarii și asistenții sociali din județ, cu scopul diseminării procedurilor de implementare.

Am continuat cu două caravane de lectură în zonele rurale defavorizate: Caravana Fiecare Copil în Grădiniță 2016 și Caravana Fiecare Copil Merită o Poveste 2018. De asemenea, în anul 2018 au fost organizate și Ateliere de Vară Șotron. Pentru creșterea ratei de cuprindere în învățământul preșcolar am implementat programul de granturi Hai la grădiniță!  în localitățile Hilișeu-Crișan (2017) și Viișoara (2018).

Despre Asociația OvidiuRo

Misiunea Asociației OvidiuRo este ca fiecare copil sărac să beneficieze de educație timpurie de calitate și să devină, astfel, un membru activ al societății românești.

Eficacitatea programului-pilot Fiecare Copil în Grădiniță a determinat Parlamentul României să transforme mecanismul central al acestuia în program național, în vigoare începând cu februarie 2016.

În prezent, ca Agenție pentru Educație Timpurie, OvidiuRo mobilizează resurse publice și private pentru a furniza materiale educaționale de calitate, pentru a forma cadrele didactice în scopul optimizării acestor resurse, precum și pentru crearea unor Centre de Educație Timpurie de Calitate în comunitățile defavorizate, cu scopul de a le oferi copiilor săraci acces la un vocabular divers și la lumea fascinantă a cărților.

Începând cu septembrie 2017, OvidiuRo a distribuit peste 60.000 de cărți ilustrate pe care copiii să le folosească la grădiniță sau acasă, împreună cu familia; având susținerea Inspectoratelor Școlare Județene și prin crearea unei rețele de profesori-resursă, 2500 de profesori de învățământ preșcolar au beneficiat de formări în metode de predare centrate pe copil și pe dezvoltarea literației și au primit kituri ce conțin cărți ilustrate și materiale educaționale de calitate.

În 2019, OvidiuRo continuă să lucreze îndeaproape cu autoritățile publice și cu profesorii din întreaga țară, să organizeze sesiuni de formare și să aducă resurse educaționale de calitate în grădinițele defavorizate. Obiectivul nostru este să creștem calitatea educației în și mai multe grădinițe, la nivel național, prin programul pilot ,,Fiecare copil merită o poveste” – un program de stimulare a lecturii în grădinițe și acasă și de dezvoltare a vocabularului, astfel încât copiii din medii defavorizate să aibă șansa unui start corect la școală.

Mai multe detalii despre proiectele noastre regăsiți pe www.ovid.ro.
Raportul Anual 2017 – 2018 îl puteți deschide AICI.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page