DIVERSE | De ce te simți obosit chiar și după zece ore de somn

Starea de oboseală apare de obicei sâmbătă dimineață, după un somn de zece ore, când unele persoane se trezesc la 11h30 cu ochii umflați, fără energie și amețiți ca după o seară în care ai băut peste măsură. Este absolut normal ca dimineața să fie nevoie de ceva timp înaintea activității zilnice.

,,Este ceea ce se numește inerția somnului, perioada de tranziție între somn și starea de veghe. Corpul are nevoie de circa 30 de minute pentru a putea funcționa din nou”, afirmă Jacques Taillard, cercetător la Universitatea din Bordeaux.

Se întâmplă în schimb ca unii să se trezească după nouă ore de somn complet dezorientați. Se vorbește în acest caz de beția somnului sau “sleep drunkeness”, potrivit oamenilor de știință anglofoni. “Acest comportament ține de o patologie rară – hipersomnia idiopatică-, care vizează doar 1% din populație și ale cărei cauze nu sunt explicate deocamdată”, adaugă cercetătorul.

Fenomenul cel mai comun este însă senzația neplăcută de oboseală și moleșeală după o noapte de somn lung, care are loc de obicei în weekend, potrivit Joelle Adrien, neurobiolog și cercetător. El poate fi explicat în mai multe feluri, începând cu repercusiunile epuizării din timpul săptămânii: ,,Circa 30% din populație este în urmă cu somnul în timpul săptămânii. Ca să reziste, oamenii își mobilizează toate resursele. De exemplu, creierul lor eliberează hormonul stresului, care îi ajută să rămână concentrați. La sfârșitul săptămânii recuperează și dorm mai mult. În plus, fără obligații profesionale, oamenii se relaxează și resimt oboseala acumulată în ultimele cinci zile”, explică specialista.

Totul depinde și de faza de somn în care are loc trezirea. În mod clasic, somnul este împărțit în patru perioade: adormirea, stadiul lent-ușor, cel lent-profund (considerat în general cel mai important, de repaos complet) și somnul paradoxal. Astfel, “inerția la trezire este mai puternică și este necesar mai mult timp pentru a ieși la suprafață dacă omul se trezește în timpul somnului profund”, arată cercetătorul Jacques Taillard.

Un somn de zece ore, dar nu de cea mai bună calitate, face ca trezirea să fie dificilă. Se mai recomandă ca înainte de culcare să se evite expunerea ochilor la lumina puternică a ecranelor. ,,Acestea trimit un semnal contrar organismului și ne țin treji”, adaugă neurobiologul.

În sfârșit, atunci când organismul are cu adevărat nevoie de odihnă, este bine să se recurgă în weekend la o perioadă prelungită de calm pentru o reală refacere. Prin urmare, nu este de neglijat o asemenea igienă a vieții la sfârșit de săptămână.

Sursa: www.clicksanatate.ro

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul www.GazetaBT.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share This Article:

close