Stiri

NATIONAL | Război în USL pe autostrăzile din Moldova. Hrebenciuc: “Am girul premierului pentru Bacău-Braşov”. Fenechiu: “Există o decizie a conducerii PNL pentru Iaşi-Târgu Mureş”

Liderii USL din Moldova au început un lobby puternic la Bucureşti privind construcţia de autostrăzi, cele două mari proiecte puse în discuţie fiind autostrada Bacău – Braşov şi autostrada Iaşi – Târgu-Mureş. Principalii promotori ai acestor proiecte sunt Viorel Hrebenciuc (PSD) şi Relu Fenechiu (PNL). Primul susţine că i-a convins pe premierul Ponta şi vicepremierul Dragnea, cel de-al doilea mizează pe sprijinul lui Crin Antonescu şi al ministrului de Finanţe, Daniel Chiţoiu. Pe ultimul Fenechiu chiar îl avertizează că trebuie să ţină cont de decizia partidului care a votat pentru autostrada Iaşi – Târgu Mureş dacă mai vrea să fie ministru. Din declaraţiile social-democraţilor partida pare să fie câştigată de cei care susţin autostrada Bacău – Braşov, cealaltă propunere fiind considerată prea scumpă.

„Autostrada Bacău – Braşov a fost în mai multe ocazii oficiale pe buzele premierului şi vicepremierului. Este un proiect fezabil pentru că uneşte Moldova cu Braşovul şi costă între două miliarde şi două miliarde şi jumătate euro.”, spune pentru gândul preşedintele Consiliului Judeţean Bacău, Dragoş Benea (PSD).

Nu recunoaşte rivalitatea existentă între cele două proiecte, chiar dacă „ştie de ea”.

„Eu nu am susţinut niciodată ideea rivalităţii Iaşi – Bacău, cele două proiecte nu sunt în competiţie, în schimb le separă aproximativ 7 miliarde de euro. Proiectul Iaşi – Piatra Neamţ – Târgu Mureş costă vreo 9 miliarde de euro, iar Bacău – Bucureşti vreo două. Ştiu de această rivalitate, dar niciodată nu am marşat la aşa ceva.  Sunt diferenţe mari între Iaşi şi Bacău şi o competiţie nu ar fi benefică niciuneia”, adaugă Benea.

Explică apoi avantajele autostrăzii care ar străbate judeţul pe care îl conduce: mai ieftină, relief mai permisiv, sprijinul Guvernului. Benea nu cred că lobby-ul pentru autostrada Iaşi – Târgu-Mureş va avea succes.

„Este un proiect care a fost pomenit pentru prima dată la hotel Traian la Iaşi în 2006. Au trecut şapte ani nu s-a realizat nimic şi nu s-a realizat din cauza posibilităţilor financiare. Nu cred că se va realiza nici în următorii şapte ani, indiferent ce unitate de lobby va acţiona pentru că banii sunt puţini iar costurile sunt foarte mari”, a declarat pentru gândul Benea.

În schimb, autostrada Bacău – Braşov o vede gata în doi ani şi jumătate de la începerea lucrărilor, banii urmând să vină de la guvern şi fonduri europene.

„Autostrada Iaşi – Târgu Mureş se va face mai târziu pentru că este un proiect foarte scump”, afirmă social-democratul.

Ideea lui Benea a fost susţinută recent şi de directorul general al CNADNR care a vorbit despre autostrada Braşov – Bacău.

Hrebenciuc: 80% din autostradă poate fi gata până în noiembrie 2016

Viorel Hrebenciuc recunoaşte: „nu vă ascund că am avut iniţiativa acestei autostrăzi”.

„Nu vă ascund faptul că am avut iniţiativa acestei autostrăzi şi ţin să mulţumesc pe această cale premierului şi Guvernului care au înţeles necesitatea acestei autostrăzi pentru Moldova. Am girul Guvernului, atâta timp cât este prinsă în master-planul pe România”, spune Hrebenciuc.

Costurile sale pentru construcţia autostrăzii sunt puţin mai mici decât cele prezentate de preşedintele CJ Bacău, Dragoş Benea.

„Această autostradă costă între 1,5 şi 2 miliarde maxim, în timp ce autostrada Iaşi – Târgu Mureş costă între şapte şi nouă miliarde de euro. Graficul de trafic pentru autostrada Braşov – Bacău înseamnă 11.000 de maşini pe zi, iar între Târgul Secuiesc şi Oneşti 13.000 de maşini pe zi, în timp ce pe autostrada Iaşi – Târgu Mureş înseamnă 4.000 de maşini pe zi. Având în vedere că bugetul pentru autostrăzi, pentru perioada 2014-2020 este doar de patru miliarde de euro, este lesne de înţeles ce se justifică să fie construit cu prioritate”, a precizat pentru gândul Hrebenciuc.

Social-democratul susţine că ieşenii ar avea de câştigat din realizarea autostrăzii Bacău – Braşov, cu atât mai mult cu cât „ştie de la o discuţie informală cu premierul” că se va construit o autostradă între Bacău şi Albiţă (localitate lângă municipiul Iaşi).

„Eu ştiu de la  o discuţie informală cu premierul că a fost de acord să facă o autostradă Bacău – Albiţa, care este în apropiere de Iaşi care să ducă în Republica Moldova. Nu văd de ce nu ar fi de acord ieşenii cu aşa ceva, cred că sunt de acord, dar nu li s-a pus problema aceasta”, subliniază Viorel Hrebenciuc.

Autostrăzii lui Fenechiu nu îi dă mari şanse de reuşită.

„Faptul că domnul Fenechiu defilează cu autostrada Târgu Mureş-Iaşi este un lucru lăudabil, dar trebuie să fim realişti cu sumele pe care ţara le are la dispoziţie. Banii europeni nu sunt tot banii noştri, nu sunt banii de la nemţi care să ne vină pentru autostrada de la Târgu Mureş la Iaşi. Sunt din banii care sunt cuveniţi României, aceştia sunt banii europeni. Nu sunt bani în plus pentru o autostradă, sunt în cadrul fondurilor pe care România le are de la Uniunea Europeană”, afirmă pesedistul.

El îi transmite lui Fenechiu şi celor care vor să facă autostrada Iaşi – Târgu-Mureş că o pot face doar „dacă o ia cineva în concesiune”. Mai mult, Hrebenciuc încearcă să atragă şi UDMR de partea sa prin faptul că autostrada va deservi şi judeţul Covasna.

„Eu sunt pentru autostrada care poate fi făcută ieftin, foarte rapid, care deserveşte şi judeţul Covasna pentru că această autostradă va trece prin ţinuturile secuieşti, sunt zone care trebuie ridicate economic şi cred că interesul României este să ridicăm şi judeţul Covasna şi celelalte judeţe din Moldova. Ştiu că autostrada Bacău – Braşov este şi în masterplanul comisiei europene, a vorbit şi domnul Dragnea despre tronsonul Sibiu – Braşov – Bacău nu văd de ce atâtea probleme”, menţionează Hrebenciuc.

Calculele sale arată că 80% din autostradă poate fi finalizată până în noiembrie 2016.

„Aprobările pentru autostradă pot dura până la 400 de zile, sper să o putem scoate la 250 de zile, astfel încât în iunie 2015 să ne apucăm şi dacă va fi un constructor serios în noiembrie 2016 poate fi finalizată 80% din ea. Poate pentru unii pare optimistă părerea mea, dar mă bazez pe specialişti când spun acest lucru”, susţine el.

Hrebenciuc are un mesaj pentru Fenechiu: „Este problema domnului Fenechiu că insistă, nu sunt împotriva insistenţelor domniei sale. Comparaţi şapte-nouă miliarde cât costă acest tronson cu 1,5 miliarde, maxim două miliarde. Ce soluţie aţi alege?”.

Fenechiu: Există o decizie a conducerii PNL

Construirea autostrăzii Iaşi – Târgu-Mureş a fost intens susţinută în interiorul PNL de Relu Fenechiu şi Cristian Adomniţei. Conducerea partidului a anunţat prin vocea preşedintelui PNL, Crin Antonescu, că realizarea autostrăzii Iaşi – Târgu-Mureş se va număra printre cele şase amendamente pe care PNL le va depune la bugetul pe 2014. Liderul PNL a cerut chiar o discuţie în interiorul USL despre această autostradă. Întrebat dacă există şi sprijinul ministrului de Finanţe, Daniel Chiţoiu, pentru această autostradă, Antonescu a răspuns că da şi că ministrul va fi vocea PNL pentru ca acest amendament să fie inclus în bugetul pe 2014.

„Dacă domnul Antonescu a anunţat că PNL susţine autostrada Iaşi – Târgu Mureş a făcut-o în urma unei discuţii într-un for de conducere a partidului. Deci este o decizie politică a PNL. Această decizie politică vine în urma argumentelor economice pe care eu le-am adus. Este vorba şi de promisiunile electorale făcute de reprezentanţii USL. Cred că trebuie să ne ţinem de cuvânt când promitem ceva oamenilor. În condiţiile în care ministrul de Finanţe nu ar susţine un astfel de proiect după părerea mea înseamnă că nu susţine o decizie a partidului, ceea ce nu mi s-ar părea foarte corect”, a spus pentru gândul Relu Fenechiu.

Vicepreşedintele PNL a spus că ministrul de Finanţe fie convinge partidul că nu se poate face autostrada, fie ascultă ce îi cere partidul.

„Ca ministru dacă am alte păreri decât partidul am doar două variante: să mă duc şi să conving partidul că am dreptate sau dacă nu pot să-l conving fac ceea ce îmi spune partidul. Niciunul nu a ajuns ministru decât ca reprezentant al partidului. Aşa este logic, ministrul Chiţoiu ar trebui să facă ceea ce-i cere partidul, mai ales că pentru autostradă nu trebuie bani de la buget”, a precizat liberalul.

Fenechiu insistă că priorităţile în realizarea infrastructurii în România trebuie realizate pe baza unor analize de specialitate şi nu pe baza unor decizii politice.

„Reţeaua Iaşi – Târgu Mureş face parte din reţeaua TEN aprobată de Comisia Europeană. Este un coridor strategic şi singura axă est – vest din România şi o consider de importanţă crucială pentru dezvoltarea economică a României, pentru viitoarele schimburi comerciale între Europa şi statele est – sovietice şi pentru dezvoltarea economică a Moldovei”, a declarat pentru gândul Fenechiu.

Disputa Relu Fenechiu – Ramona Mănescu

Vicepreşedintele PNL susţine că masterplanul general de transport ar trebui să spună ce autostrăzi vor trebui construite.

„Există un document, care este mult mai mult decât un document, este o lucrare laborioasă care se numeşte masterplanul general de transport şi care a costat statul român o groază de bani, iar acest document ar trebui să ne spună care sunt priorităţile pentru dezvoltarea infrastructurii în România”, a subliniat Fenechiu

Potrivit acestuia, pentru autostrada Iaşi – Târgu-Mureş nu a cerut bani de la buget.

„Eu cer bani doar pentru modificarea studiului de fezabilitate, din fonduri europene, iar eu am obţinut de la Comisia europeană de la comitetul de monitorizare acceptul ca din fondurile europene să alocăm 30 de milioane de euro pentru studii de fezabilitate pentru pregătirea altor lucrări. Deci sunt banii acolo”, a dezvăluit vicepreşedintele PNL.

Fenechiu o critică pe Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, despre care afirmă că spune „poveşti” că nu atunci când era ministru nu a semnat documentaţia autostrăzii.

„Eu am hotărâre de guvern prin care autostrada trece în portofoliul Ministerului Transporturilor şi am înţeles să mă ocup de ceea ce era urgent să mă ocup să obţin permisiunea CE pentru finanţarea documentelor premergătoare construcţiei. Doamna ministru susţine că nu am semnat procesul verbal de primire al documentaţiei. Nu are sens să explic, doar am făcut o precizare”, a declarat pentru gândul Fenechiu.

Pentru el, autostrada Bacău – Braşov poate căpăta o importanţă doar dacă pe aceasta se va ajunge mai repede la Bucureşti.

„Dacă nu există voinţă politică pentru a dezvolta Moldova atunci s-ar putea să mai dureze, eu sper să existe această voinţă politică. Sunt chestiuni distincte şi nu are rost să le amestecăm. Dacă discutăm despre rivalităţi nu suntem oameni politici, ci oameni care vedem interese mici. Eu consider că Iaşi – Târgu Mureş are o importanţă strategică majoră. Se pot construi simultan, în condiţiile în care la ora actuală în bugetul pe 2014 este aplicată deja creşterea accizei la combustibil, dacă proiectul pe care l-am propus eu va fi pus în aplicare există resurse financiare pentru începerea în următorii ani a mai multor autostrăzi importante pentru România”, a conchis Fenechiu.

Adomniţei: Guvernul să înceapă să-şi îndeplinească promisiunile faţă de oameni

Preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, liberalul Cristian Adomniţei, a atras atenţia guvernanţilor că aşteaptă cu interes ca Guvernul USL „să înceapă să-şi îndeplinească promisiunile faţă de oameni”.

„Noi investiţii nu au început cu bani de la Guvern. Aştept cu interes ca Guvernul USL să înceapă să-şi îndeplinească promisiunile faţă de oameni. În cazul judeţului Iaşi nici măcar nu mai aştept bani pentru aeroport, pentru că deja m-am descurcat, dar aştept cu mare interes acel al doilea obiectiv pe care Guvernul l-a promis, respectiv realizarea spitalului regional de urgenţă şi a autostrăzii”, a spus preşedintele CJ.

El le-a reamintit tuturor parlamentarilor USL, dar şi co-preşedinţilor USL de promisiunile din timpul campaniilor electorale.

„Promisiunile tuturor parlamentarilor USL în campanie şi a copreşedinţilor au fost pe locul întâi aeroportul, dar pe care îl fac singur, fără sprijin de la Guvern, pe locul doi spitalul regional de urgenţă, pe locul trei autostrada Moldova – Transilvania. Sunt foarte trist să văd că aceasta a dispărut deja din declaraţiile guvernului de la Bucureşti şi mi se pare o problemă foarte gravă”, a afirmat Adomniţei.

Amendamentul lui Fenechiu respins de Parlament

Bugetul Ministerului Transporturilor a fost aprobat ieri seară, în Comisiile parlamentare de buget, în cuantumul propus de Guvern, fără a se accepta amendamentul propus de liberalul Relu Fenechiu privind refacerea studiului de fezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş – Iaşi.

El a menţionat că în forurile de conducere ale PNL s-a decis promovarea acestui amendament, susţinut public inclusiv de preşedintele partidului, Crin Antonescu.

Deputatul PNL a mai precizat că prin amendamentul propus nu se afectează cu nimic deficitul bugetului de stat.

Ulterior, ministrul pentru Buget, Liviu Voinea, a anunţat că nu susţine amendamentul lui Fenechiu şi nu susţine “niciun amendament legat de Târgu-Mureş – Iaşi”. El a afirmat că dezbaterea amendamentului ar încălca trei legi în vigoare, menţionând că în acestea se precizează că nu se pot aloca bani pentru studii de fezabilitate realizate deja în ultimii cinci ani.

Voinea a mai precizat că proiectul în cauză nu a fost considerat unul prioritar, întrucât ministrul Transporturilor nu a transmis Ministerului de Finanţe acest obiectiv de investiţii ca prioritar.În cele din urmă, Fenechiu a anunţat retragerea amendamentului. “Vrem să vedem imediat în prima zi de după legea bugetului că în anexa, în fişa proiectelor cu finanţare europeană va exista acest proiect”, a susţinut deputatul PNL.

 

Sursa:www.gandul.info

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page