ImportantLocal

LOCAL | Proces literar după romanul ”Baltagul” , vineri la Judecătoria Dorohoi

În data de 22.04.2016,la ora 11,00, în sala mare de ședințe a Judecătoriei Dorohoi,va fi reprezentat spectacolul-proces literar „Prăpastia dintre adevăr și minciună”, după romanul ”Baltagul”, de Mihail Sadoveanu. Dramatizarea, pusă în scenă la sugestia d-nei Titiana Ungureanu,prim-procuror al Parchetului de pe lângă Judecătoria Dorohoi, face parte din proiectul ”Ire via recta !”( ”Mergi pe calea cea dreaptă !” ) și este inclusă în programul extracurricular ”Școala altfel”.

Rolurile vor fi interpretate de 19 elevi ai clasei a VIII-a B de la Școala Gimnazială ”Spiru Haret” Dorohoi,îndrumați de prof. Stela Constantin și de psihologul școlar Robert Lupașcu. Va fi urmărită realizarea a trei obiective importante:

   -familiarizarea elevilor cu unele noțiuni juridice;

   -”radiografierea” trăsăturilor de personalitate ale infractorului și,coroborată cu aceasta, conștientizarea prejudiciilor materiale și emoționale aduse victimei;

   -educarea civismului,evitarea nepăsării în fața unor comportamente indezirabile,care provoacă disconfortul celorlalți.

ARGUMENT

Copiii și adolescenții de astăzi trăiesc într-o lume ușor diferită de a copiilor care sălășluiesc în actualii adulți.Este o responsabilitate a maturilor de a le forma celor mai puțin experimentați abilități necesare acomodării la un mediu social uneori prea stresant,mai puțin securizant sau excedat de stimuli propagați pe diferite canale,pe care cei mici nu-i pot gestiona într-o manieră funcțională.

        O ipostază a urâtului din societatea contemporană este și violența,sub diferitele ei forme:emoțională,verbală,fizică etc.Copiii reacționează la agresiunile din jurul lor în maniere foarte diferite,în funcție de anumiți factori de personalitate,dar și de influențele din familie,școală,anturaj.De aceea,educatorii-fie ei părinți,cadre didactice sau alți formatori-   -au obligația morală de a le transmite copiilor nu doar cunoștințe ( cu care vor opera mai mult sau mai puțin în odiseea vieții lor ), dar și deprinderi adaptative,de funcționare armonioasă în cadrul familial,școlar,social.

Date fiind aceste premise,am considerat că o modalitate de realizare a acestor deziderate ( în același timp atractivă, dar și cu valențe formative ) este dramatizarea romanului ”Baltagul” de Mihail Sadoveanu.Convertirea sa într-un spectacol-proces literar este în concordanță cu o lege a învățării:asimilăm mult mai ușor și pe termen lung ceea ce auzim,vedem și facem în același timp. Sperăm că acest demers va avea răsunet în comportamentul elevilor, astfel ca ei să nu ajungă să banalizeze răul din jur, ci să intervină optim pentru realizarea schimbării pozitive a lor înșile și a celorlalți.

 

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page