DIVERSE | Ce trebuie să știi despre carnea de miel

Deși se găsește pe tot parcursul anului, în țara noastră carnea de miel se consumă mai ales de Paște. Dar este sau nu sănătos să mâncăm miel? Care sunt beneficiile și cât de mult este prea mult? Și cum ar fi mai bine să îl preparăm și să îl mâncăm?

Mieii sunt crescuți, în general, fără hormoni și alte medicamente. Ceea ce este foarte bine. Carnea sa este bogată în proteine, iar conținutul său de grăsimi variază de la o bucată la alta: între 16 și 20 g de grăsimi la 100 g.

Este o grăsime bogată în acizi grași saturați și colesterol – de aceea, poate fi mai bine să o eviți și să o lași la marginea farfuriei. Dacă ai nivel crescut de colesterol și trigliceride, obezitate, afecțiuni hepato-renale sau hipertensiune, alege părțile din miel fără grăsime, cum sunt pulpele, și consumă cantități mici.

Pentru persoanele sănătoase, mielul constituie o alternativă la alte tipuri de carne mai grase: carnea slabă de miel are puține calorii, mai exact, 100 g de carne conțin doar 160 de calorii.

Sfaturi utile pentru o masă sănătoasă

• Nu cumpăra niciodată carnea de miel de pe marginea drumului sau din alte locuri neautorizate, fie că e vorba de miel viu sau tranșat! Mielul trebuie achiziționat doar din magazine, piețe sau târguri special amenajate și autorizate, iar produsul trebuie să fie ștampilat de autoritatea sanitar-veterinară. Altminteri, riști să cumperi carne stricată sau infestată.

•   Nu cumpăra miei mai mici de 10 kg. Carnea lor conține oxipurine, care sunt extrem de nesănătoase. Mai mult, este indigestă. Greutatea optimă pe care trebuie să o aibă un miel după tăiere este cuprinsă între 10-14 kg. Carnea de miel proaspătă este rozalie – dacă este mai închisă la culoare sau lipicioasă înseamnă că e veche. Ai grijă la aceste detalii dacă achiziționezi bucăți separate sau o jumătate de miel.

• Organe de miel, necesare pentru prepararea drobului, trebuie să nu aibă pete, gâlme sau noduli.

• Carnea de miel nu se gătește imediat după tăiere. E bine să fie lăsată la marinat în frigider câteva ceasuri, după care cel mai bine ar fi să o gătești la cuptor.

• Pentru a evita constipația, stufatul trebuie să conțină cât mai multe legume. Drobul trebui să aibă cât mai multe ingrediente și să fie bine „împănat“ cu ceapă și usturoi verde.

• Alături de carnea de miel, poți folosi o gamă largă de condimente și mirodenii: boia dulce, semințe de muștar, rozmarin, cimbru, mentă, foi de dafin, curry, usturoi și ceapă verde, ardei.

Ce conține

Ca și carnea de vită, mielul este bogat în vitamine B, fier și zinc.

Zincul este esențial pentru un sistem imunitar sănătos.

Un deficit de fier poate submina energia și concentrarea.

Vitamina B ajută la îmbunătățirea nivelului de colesterol si micșorarea nivelului de homocisteină, un aminoacid pe care unii specialiști îl consideră mai periculos decât colesterolul, întrucât crește mult riscul de infarct, de demență senilă, accident vascular cerebral și depresie.

Sfatul specialistului

Nela Pricop, psiho-nutriționist, www.nelapricop.ro

Îmi veți spune că nu există Paște fără friptură, drob și ciorbă de miel și că trebuie neapărat să le gătim după rețetele tradiționale. Într-un fel sau altul, vă pot da dreptate, deși eu am cam renuntat la rețete tradiționale și le-am reinventat într-o manieră mai light.

La masa de prânz e binevenită friptura de miel, gătită la cuptor în ierburi aromatice și la o temperatură nu foarte ridicată, neapărat însoțită de o zdravănă salată de crudități (salată verde, ridichii, ceapă verde, castraveți, mărar, ardei iute și multă zeamă de lămâie și, de ce nu, chiar și cu o lingură de iaurt). Nu alegeți să mâncați carnea de miel cu cartofi prăjiți, copți, fierți, orez, pâine sau mămăligă, credeți-mă pe cuvânt că nu vă faceți niciun bine.

Pentru cei care vor să aleagă drobul în locul fripturii, rămân valabile aceleași sfaturi, asociat doar cu salată sau legume de sezon. Iar pentru cei care optează pentru ciorba de miel, porția nu trebuie să depășească 350 ml, iar carnea/organele să nu depășească 100 g.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul www.GazetaBT.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share This Article:

close