Important

NATIONAL | Se scumpesc motorina și benzina, pentru că au scazut încasările din accize și taxele sunt prea mici

Guvernul va majora accizele pentru benzina si motorina, justificand scumpirea carburantilor prin faptrul ca incasarile din aceste accize au scazut cu 768 mil. lei in primul semestru al acestui an si ca taxele reprezinta doar 50-52% din pretul lor. Modificarile de accize sunt incluse intr-un proiect de ordonanta pentru modificarea Codului Fiscal.

Conform proiectului, noul nivel al accizei la benzina fara plumb va fi de 2.035,4 lei/1.000 de litri, ceea ce inseamna un plus de 379,04 lei fata de nivelul actual. Exact aceeasi majorare de 379,04 lei/1.000 litri va fi aplicata si la motorina.

Acest lucru se traduce printr-o scumpire de minimum 40 de bani pe litru la pompa la benzina si motorina. Modificarile vor intra in vigoare de la 1 septembrie, potrivit proiectului citat.

UPDATE Potrivit prevederilor actuale, la pretul cu accize se adauga si TVA, ceea ce inseamna ca scumpirea va fi de minimum 50 de bani, adica circa 10% fata de pretul actual al carburantilor.

Mentionam ca, potrivit ultimei variante a Codului Fiscal in vigoare nivelul accizelor trebuia sa ramana neschimbat pana in 2022.

In acest moment, accizele la produse energetice sunt: la motorina 1.518,04 lei/1.000 litri, la benzina fara plumb 1.656,36 lei/1.000 litri si la benzina cu plumb 1.948,23 lei/1.000 litri.

In acest moment, accizele la produse energetice sunt: la motorina 1.518,04 lei/1.000 litri, la benzina fara plumb 1.656,36 lei/1.000 litri si la benzina cu plumb 1.948,23 lei/1.000 litri.

Potrivit modificarilor ce vor intra in vigoare in toamna, la motorina nivelul accizei va fi de 1.897,08 lei/1.000 de litri, la benzina fara plumb de 2.035,40 lei/1.000 de litri si la benzina cu plumb de 2.327,27 lei/1.000 de litri.

Principalele motive ale scumpirilor:

“Din analiza comparativa a incasarilor din accize aferente semestrului I alanului 2017, fata de semestrul I al anului 2016 a rezultat faptul ca in primul semestru al anului 2017, incasarile din accize aferente produselor energetice au scazut cu 767.633.796,55 lei”, se spune in expunera de motive.

“In luna iulie 2017, taxele reprezinta 52% din pretul benzinei, respectiv 50% din pretul motorinei (in Romania), in conditiile in care, in medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumuleaza 62% din pretul benzinei si respectiv 57% din pretul motorinei”, se afirma in documentul Finantelor.

Ce scrie in nota de fundamentare a proiectului de Ordonanta:

“In prezent, in tara noastra nivelul accizelor armonizate este exprimat in lei pe unitatea de masura. Potrivit directivelor Uniunii Europene statele membre isi pot exprima nivelurile nationale ale accizelor in alte unitati decat euro, cu conditia ca in urma conversiei in euro, nivelurile nationale ale accizelor sa nu se situeze sub nivelurile minime ale accizelor prevazute de legislatia Uniunii Europene.

Cursul leu/euro aplicabil pentru efectuarea conversiei este cursul publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene in prima zi lucratoare din luna octombrie, si se aplica incepand cu 1 ianuarie a urmatorului an calendaristic. Pentru benzina si motorina, nivelurile actuale ale accizelor practicate in Romania, raportat la cursul leu/euro publicat in prima zi lucratoare din luna octombrie 2016 sunt foarte aproape de limita minima prevazuta de legislatia Uniunii Europene.

Astfel, in situatia in care cursul leu/euro publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene ar depasi valoarea de 4,62 lei/euro, nivelurile actuale ale accizelor practicate in Romania pentru benzina si motorina ar deveni inferioare nivelurilor minime ale accizelor prevazute de legislatia Uniunii Europene pentru aceste produse accizabile.

Din analiza comparativa a incasarilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, fata de semestrul I al anului 2016 a rezultat faptul ca in primul semestru al anului 2017, incasarile din accize aferente produselor energetice au scazut cu 767.633.796,55 lei.

Citește mai mule aici!

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page