LOCAL | Cum arată drumul strategic din Botoșani în 2019. De doi ani autorităţile se chinuie să-l peticească: „Ne condamnă la sărăcie“ – FOTO
Un drum strategic de 106 kilometri, care face legătura între graniţa de nord-est a României şi restul ţării, aşteaptă de mai bine de doi ani să fie reabilitat. În momentul de faţă această şosea de interes naţional este plină de gropi, iar localnicii au organizat deja două mari pro
În anul 2017, vicepremierul şi Ministrul Dezvoltării Regionale, Paul Stănescu, împreună cu ministrul Fondurilor Europene, Marius Nica, veneau la Botoşani şi semnau un contract de finanţare pentru reabilitarea şi modernizarea unui drum strategic cu peste 73 de milioane de euro, bani proveniţi din fonduri europene. Urmau să fie reabilitaţi peste 106 kilometri de drum judeţean, pe patru tronsoane.
Practic era vorba despre un drum care străbătatea tot judeţul Botoşani şi făcea legătura dintre graniţa de nord a României cu Republica Moldova şi Ucraina, cu restul ţării prin judeţul Iaşi. Un drum de interes naţional, comercial şi strategic aşa cum declarau oficialii consiliului judeţean Botoşani, parlamentarii şi reprezentanţii ministerelor prezenţi în acel an la semnarea contractului de finanţare.
Au trecut doi ani de la promisiunile guvernaţilor şi până în momentul de faţă nu s-a turnat nicio palmă de asfalt pe acest drum strategic. Ba mai mult decât atât totul s-a împotmolit în hăţişul birocratic şi legislativ românesc. Între timp, şoferii care circulă pe drumul strategic, ne povestesc că trăiesc un adevărat coşmar. Şoseaua de 107 kilometri, de la Şipote, judeţul Iaşi şi până la Truşeşti în apropierea vămii de la Stânca, este plină de gropi. Sunt porţiuni pe care craterele acoperă întreaga şosea. ”Nici măcar pe contrasens nu le mai pot evita. M-am săturat. Îmi dau demisia că salariul mi se duce pe reparaţiile la maşină.”, mărturiseşte un profesor navetist, care merge zilnic pe ruta Botoşani-Suliţa, parte a drumului strategic.
Drum de 73 de milioane de euro îngropat în hârtii şi licitaţii
Drumul strategic care străbate judeţul Botoşani trebuia reabilitat pe patru tronsoane. Mai precis este vorba despre proiectul „Regiunea Nord-Est – Axa rutieră strategică 2: Botoşani – Iaşi” DJ 282 H (limită judeţ Iaşi-Rediu-Răuseni-Călăraşi), DJ 282 ( Răuseni-Todireni-Albeşti -Truşeşti-Dângeni-Hăneşti), DJ 297 (DN 29 D-Blândeşti-Suliţa-Lunca -Todireni şi DJ 294 (Dângeni-Mihălăşeni). Propriu-zis este o şosea care străbate unele dintre cele mai sărace zone din România iar proiectul presupune tocmai modernizarea şi reabilitarea completă a acesteia. Cele patru tronsoane de şosea care compun drumul strategic nu au mai fost niciodată reabilitate, doar peticite cu plombări de Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri Botoşani. Reabilitarea drumului este foarte importantă având în vedere că face legătura cu graniţa de nord-est a Uniunii Europene dar şi din punct de vedere economic.
”Este o oportunitate pentru judeţ, pentru comunele care vor fi tranzitate de acest drum. Nu vor beneficia doar de o infrastructură rutieră adecvată dar şi de o oportunitate pentru dezvoltare”, a precizat prefectul de Botoşani, Dan Şlincu. Deşi este obiectiv de interes naţional, atât din punct de vedere comercial cu Republica Moldova dar şi strategic prin legătura cu frontiera, din anul 2017 de când s-a semnat contractul de finanţare, lucrurile nu s-au mişcat aproape deloc. Abia în luna februarie a acestui an, deci după doi ani, lucrările au fost scoase la licitaţie fiind primit şi avizul de la Agenţia Naţională a Achiziţiilor Publice. Autorităţile judeţene au sugerat că de vină pentru întârziere a fost birocraţia de prin ministere. Drumul nu putea fi scos la licitaţie fără avizele care au venit abia la începutul lui 2019. Problemele au continuat însă şi după scoaterea la licitaţie.
Au fost organizate nu mai puţin de două licitaţii pentru adjudecarea lucrărilor. Nicio firmă nu s-a înscris pentru executarea lucrărilor. Motivul este unul incredibil. Preţul este prea mic pentru anvergura lucrărilor. Pe scurt, antreprenorul trebuia să reabiliteze şoseaua, să toarne covor asfaltic dar să realizeze şi podeţe sau alte elemente de arhitectură stradală la preţurile de acum doi ani. La toate acestea se adaugă şi efectele OUG 114 care a ridicat şi mai mult preţurile. Au urmat alte demersuri iar în momentul de faţă abia se recalculează noua valorare a lucrărilor. Către sfârşitul lunii va fi organizată cea de-a treia licitaţie. „ Sperăm ca luna asta să ridicăm pe SEAP lucrarea cu noile preţuri. Adică vreo 15 milioane de euro în plus. Totul în urma OUG 114. A trebuit să aducem corecţii. Sperăm ca noua sumă să fie mai atractivă pentru constructori şi să se prezinte la licitaţie”, spune Costică Macaleţi, şeful CJ Botoşani.
”Ne condamnă la sărăcie şi izolare”
În tot acest timp, drumul strategic care străbate judeţul Botoşani este o veritabilă ruină şi un pericol public pentru şoferi. Pe ruta Botoşani-Suliţa-Todireni, gropile acoperă întreaga suprafaţă a şoselei iar timpul de deplasare este dublu, chiar triplu. ”Este o catastrofă. Am dat 3000 de lei luna trecută să-mi repar maşina. Şi acum bate iar ceva la ea. Eu 40 de kilometri îi fac într-o oră şi jumătate în loc de 40-50 de minute. Numai cu a întaia, a doua mergi”, spune un şofer din Todireni. Autorităţile locale dar şi oamenii din cele 14 localităţi tranzitate de drumul strategic, spun că sărăcia şi lipsa de perspectivă li se trage şi de la şosea.
”Avem o secţia de tricotaje în comună, cu 60 de angajaţi. Sunt clienţi importanţi care spun că nu mai vin în zonă din cauza drumului. Nu este rentabil ca timp şi uzură a maşinilor. Şi noi atunci ce facem? Îşi pierd oameni locurile de muncă. Ne condamnă la sărăcie. Este strigător la cer!”, spune Sidor Scarlii viceprimarul din Todireni. Oamenii sunt disperaţi şi au organizat deja în anul 2017 şi 2018 două proteste de anvergură. Sute de localnici au pornit în coloană cu maşinile şi au scandat în faţa Consiliului Judeţean cerând reabilitarea drumului.
sursa: adev.ro