Local

Cărți și provocări pentru cititorii laurieni – FOTO

Ziua de 15 februarie a fost pentru o parte dintre elevii Colegiului Național ,,A.T. Laurian” puțin diferită. După ce au sărbătorit Ziua Îndrăgostiților, la loc de cinste a fost lectura.

Elevii claselor a XI -a F și a X-a F au participat la proiectul intitulat ,,Cărți și provocări pentru cititorii laurieni”. Echipa de proiect, formată din profesorii Cristina Rîznic – coordonatorul, psihologul școlar Florica Podariu și directorii Ioan Onofrei și Mihaela Prăjinariu, și-a propus să-i determine pe elevi să citească din plăcere.

De aceea, prima provocare a fost să-și  aducă o carte pe care să o citească din momentul startului. La deschiderea apetitului au contribuit muzica ambientală, ceaiul, ciocolata caldă, dulciurile cu provocări, mesajele subtile scrise pe semnele de carte, tricouri sau pliculețe de zahăr. Cei mai talentați la desen au schițat portretele personajelor literare preferate, iar creativitatea și-a spus cuvântul în realizarea corespondenței între figurile centrale ale romanelor.

Au dezbătut motivele pe care lectura încă le mai are, trecând în revistă îmbogățirea vocabularului, dezvoltarea imaginației, a creativității, a legaturilor neuronale, a memoriei, autocunoaștere, relaxare, curiozitate, gândire critică sau reducerea stresului.

După momentul propriu zis al lecturii au urmat alte provocări precum :

Cu ce scriitor ți-ar plăcea să ieși la o cafea ? Ce l-ai întreba ?

Numeşte o cafenea din oraş care promovează cititul şi are cărţi la dispoziţia clienţilor.

Acordă-i o notă ultimei cărți pe care ai citit-o , motivând alegerea.

Găsește zece răspunsuri creative la întrebarea  ,, Ce poți face cu o carte ?,,

Care este cartea cu care ți-ai dori să dormi sub pernă ?

Caută în incinta școlii cartea ,, Istoria liceului Laurian din Botoșani ,, de Ioan Onofrei , Ioan Mihai , Sorin Nistorică și extrage o informație pe care să o împărtășești cu noi.

Citește în fiecare zi , timp de o săptămână, cel puțin jumătate de oră.

Pune în cuibul de cărţi din parcul „Mihai Eminescu” o carte , însoţită de un mesaj pentru cel care o va găsi.

Fă un desen în care să prezinți secvența preferată din ultima carte pe care ai citit-o.

Cumpără , până săptămâna viitoare , o carte nouă și dăruiește-o unei persoane pe care o apreciezi.

      ”Prin intermediul acestei activități am dorit să răzuim puțin crusta cotidianului și să-i provocăm pe elevi la activități variate , care să le inducă o stare de bine , dar , în același timp , să conștientizeze impactul lecturii. Indiferent de vârstă , lectura rămâne o poartă de intrare spre tine însuți , o posibilitate de a te deplasa pe distanțe lungi , o odihnă vie , o fereastră deschisă spre o nouă lume . Înainte de a-i întreba pe copii de ce nu citesc , ar trebui să ne întrebăm dacă noi , adulții , le oferim acest exemplu. E fascinant să descoperi elevi care citesc din plăcere și curiozitate , care sunt talentați la desen sau scrieri creative .Dacă dintre cei prezenți astăzi la activitate , măcar câțiva au văzut beneficiile lecturii , înseamnă că sămânța a fost aruncată pe teren fertil și așteptăm să rodească.”, ne-a explicat profesoara  Cristina Rîznic.

”Proiectul și-a propus să declanșeze formarea obiceiului de a citi în fiecare zi. Curioși, adolescenții și-au pus întrebări, au căutat răspunsuri, au cooperat, au reflectat critic, s-au lăsat călăuziți de imaginație și de intuiție. Sigur că formarea obiceiului de a citi zilnic necesită timp, perseverență și disciplină. Nu toți vor deveni cititori pasionați, însă, cel puțin pentru unii, starea de rezonanță emoțională cu ceilalți va determina schimbări de atitudini față de lectură care, pe termen lung, va transforma curiozitatea într-un obicei sănătos.”, a declarat profesorul psiholog Florica Podariu

 

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page