ImportantLocal

LOCAL | Vezi misiunile executate de jandarmi, pe parcursul anului 2017!

Pe lângă misiunile de asigurare şi de menţinere a ordinii şi liniştii executate în spaţiul public, misiuni cu un grad de vizibilitate ridicat, efectivele de jandarmi execută şi misiuni de pază a obiectivelor de importanţă deosebită pentru activitatea statului şi paza şi protecţia transporturilor speciale.

Astfel, Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Botoşani execută paza la 16 obiective, cu un efectiv de 96 de ofiţeri/subofiţeri, după cum urmează:

– 12 obiective stabilite prin H.G.

– 2 obiective stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne

– 2 obiective aparţinând Jandarmeriei Române.

          Concomitent cu executarea acestor misiuni, se asigură ordinea interioară necesară desfășurării în condiții de normalitate a activităţilor la instanţele judecătorești, în 17 săli de judecată, dispuse în 4 localităţi, respectiv municipiile Botoşani, Dorohoi, oraşele Darabani şi Săveni.

Personalul specializat execută misiuni de pază şi protecţie a transporturilor de bunuri şi valori în beneficiul I.J.J. Botoşani şi Trezoreriei Botoşani, precum şi de pază a transporturilor speciale în beneficiul I.J.J. Botoşani, în decursul acestui an fiind executate un număr de 50 de transporturi.

De asemenea, 6 subofiţeri execută misiuni de pază a transporturilor de corespondenţă clasificată în zona de responsabilitate, în cooperare cu Direcţia Judeţeană de Informaţii Botoşani, în anul 2017 fiind executate 684 de misiuni.

Dispozitivele de pază se compun din elemente de dispozitiv (care pot fi dispuse pe perimetru, în interiorul obiectivului şi/sau pe căile de comunicaţii/acces) şi sisteme tehnice de pază.

Numărul elementelor de dispozitiv, categoria şi dispunerea acestora se stabilesc în funcţie de importanţa, natura, gradul de vulnerabilitate şi efectivele avute la dispoziţie, iar în scopul diminuării/eliminării riscurilor şi vulnerabilităţilor identificate a fost lărgită aria de competenţă a acestora, prin includerea în atribuţii a asigurării ordinii şi siguranţei publice, în scopul prevenirii faptelor de natură contravenţională şi infracţională în zonele adiacente obiectivelor aflate în responsabilitate.

Dispozitivele de pază adoptate asigură:

– continuitatea pazei în timp şi spaţiu;

– descurajarea, în primă fază, a elementelor ce pot atenta la securitatea fizică a obiectivului;

– supravegherea zonei imediate şi a căilor de acces către obiectiv;

– prezenţa de forţe mărite şi mijloace pe direcţiile cele mai vulnerabile;

– interzicerea pătrunderii frauduloase prin efracţie a infractorilor, descoperirea şi oprirea acestora;

– interzicerea pătrunderii oricăror persoane străine;

– realizarea legăturii între elementele de dispozitiv şi cele destinate intervenţiei imediate;

– conducerea şi cooperarea cu celelalte forţe care participă la paza obiectivului.

Într-o societate modernă aflată într-o continuă schimbare şi evoluţie, misiunea de pază şi protecţie instituţională nu poate rămâne ancorată în trecut, ci trebuie să evolueze şi să performeze, acţionând permanent în direcţia inovării şi adaptării continue.

Astfel, la nivelul Jandarmeriei Române, implicit a Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Botoşani, concepţia de pază adoptată presupune înlocuirea treptată a factorului uman şi preluarea atribuţiilor specifice acestuia, prin folosirea sistemelor tehnice de pază.

Sistemele tehnice de pază au evoluat în timp, de la cele mai elementare forme până la cele care prezintă o complexitate performantă şi cu un randament mult crescut, dar nu pot înlocui toate atribuţiile specifice laturii umane, exemplificând:

– asigurarea climatului în vederea desfăşurării normale a activităţii într-un obiectiv;

– asigurarea măsurilor de ordine în sala de judecată;

– aplicarea măsurilor pentru încălcarea unor norme juridice;

– aplanarea unor conflicte generate de tensiuni inter-relaţionare cu posibilitatea descărcării impulsive a efectelor negative – în special în sediile instanţelor judecătoreşti;

Asigurarea unei paze eficiente a obiectivelor şi bunurilor presupune o îmbinare armonioasă, judicios concepută, a sistemelor electronice de observare, supraveghere şi a factorului uman.

Achiziţionarea, instalarea şi mentenanţa sistemelor tehnice de pază revine beneficiarului, care efectuează demersurile necesare în acest sens, la momentul actual gradul de implementare a acestora fiind de aproximativ 75%.

În cadrul unui sistem modern de pază este imperativ necesară existenţa unui dispecerat de monitorizare a alarmelor la efracţie, gestionat de resursa umană, având ca principală atribuţie tratarea şi interpretarea alarmei, precum şi aplicarea unui set adecvat de acţiuni care să asigure eliminarea sau dimensionarea consecinţelor negative ale evenimentului care a declanşat alarma, în momentul de faţă fiind în desfăşurare activităţile specifice de înfiinţare şi operaţionalizare a acestuia.

Este de înţeles că modernizarea pazei nu se poate face într-o zi, ci este un proces permanent care trebuie să ţină pasul cu evoluţia societăţii şi trebuie să ţină cont de:

– asigurarea conducerii prin aplicarea principiilor şi tehnicilor managementului în administrarea acesteia;

– folosirea judicioasă a fondurilor avute la dispoziţie;

– eficientizarea serviciului de pază prin realizarea unui raport calitate/costuri;

– dezvoltarea cooperării/colaborării cu celelalte structuri din cadrul M.A.I. pe linia pazei, precum şi a schimbului de date pentru asigurarea suportului informativ-operativ necesar executării misiunilor.

De asemenea, se impune îmbunătăţirea continuă şi modernizarea dotării personalului prin:

– introducerea în înzestrare a mijloacelor tehnice calitative din domeniul armamentului, comunicaţiilor, transportului şi intervenţiei, cu caracteristici care să permită îndeplinirea misiunilor cu rezultate maxime, precum şi gestionarea/utilizarea performantă a acestora;

– relaţionarea permanentă cu conducătorii obiectivelor pentru reconfigurarea periodică a sistemelor tehnice de supraveghere, introducerea de sisteme electronice performante pentru efectuarea accesului în zonele restricţionate pe bază de cartelă/biometrică;

– modernizarea componentei de control acces prin regândirea modului de efectuare a accesului în funcţie de fiecare obiectiv în parte, prin instalarea de sisteme de control acces electronice sau cu componentă biometrică pentru personalul ce deserveşte obiectivul;

– componenta de intervenţie, ca forţă mobilă de răspuns şi intervenţie primară aflată în afara obiectivului protejat, trebuie să se afle într-o modernizare succesivă prin actualizarea şi adaptarea tehnicilor, tacticilor, materialelor şi echipamentelor folosite în vederea obţinerii unui răspuns prompt şi imediat de contracarare a ameninţării create.

În contextul ritmului alert al evoluţiei societăţii moderne, nu se poate afirma că modernizarea sistemului de pază e finalizată la un anumit moment, ci dimpotrivă, modernizarea este un proces continuu, care trebuie să-i confere capacitatea de a contracara în mod eficient ameninţările la adresa securităţii obiectivelor şi persoanelor.

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page