LOCAL | 14 septembrie – Ziua Națională a Constructorului

Începând de anul acesta, în fiecare 14 septembrie, sărbătorim Ziua Națională a Constructorului – este data inaugurării Podului de la Cernavodă (construit de inginerul român Anghel Saligny; la vremea aceea, în 1895, era cel mai mare din Europa și al treilea ca lungime din lume).

Inițiativa a apărut la solicitarea Federației Patronatelor Societăților din Construcții și a fost legiferată de Parlament (prin Legea nr. 350/2018), din nevoia de a marca prestigiul acestei profesii care a dăruit României personalități ca Elie Radu, Anghel Saligny, Gheorghe Balș, George (Gogu) Constantinescu, Emil Prager, Gheorghe Duca, Constantin Avram, Panaite Mazilu, Ionel Radu Prișcu, Paul Solacolu, Costin Georgian, Eugeniu Iordăchescu, Traian Popp, Vasile Hobjilă, Nicolae Noica, George Iacobescu și mulți alții – profesioniști care au pus pe harta țării investițiile care au contribuit la modernizarea României.

La nivel european și la nivel național, industria construcțiilor aduce nenumărate beneficii societății și economiei (case, școli, spitale, drumuri, poduri, autostrăzi, rețele de canalizare și apă, lucrări hidrotehnice și de amenajare a cursului râurilor), contribuind la creșterea calității vieții şi transformând visele noastre în realitate, prin munca nevăzută a  inginerilor, proiectanților, diriginților de șantiere, maiștrilor și muncitorilor în construcții.

În calitate de autoritate de stat în domeniul construcțiilor, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administrației Publice (MDRAP) dorește să sublinieze importanţa muncii constructorilor și să le mulțumească pentru eforturile depuse pentru dezvoltarea României! La mulţi ani!

Personalități românești din domeniul construcțiilor

 

˜ Acad. dr. ing. Elie Radu (1853-1931), inginer constructor de drumuri și poduri, A participat la construirea șoselelor transcarpatice, realizate după Marea Unire cu Transilvania. A construit 650 km de căi ferate, a proiectat și a realizat numeroase poduri din beton armat, a realizat prima stație de captare a apei subterane din Europa, la Bragadiru, în 1889, și prima rețea de alimentare a orașului București, a proiectat și a construit 60 de gări în toată țara și clădirea Ministerului Lucrărilor Publice, în prezent Primăria Municipiului București.

 

˜ Acad. ing. Anghel Saligny (1854-1925), unul dintre primii ingineri din lume care au proiectat și construit poduri și silozuri cu structură metalică și din beton armat. Pe lângă Podul Fetești-Cernavodă, a construit căile ferate Ploiești-Predeal, Adjud- Tg. Ocna, Bârlad-Vaslui-Iași, ștația CFR și funicularul de la Târgu Ocna, antrepozitele de la Brăila și Galați și silozurile Anghel Saligny de la Constanța – primele silozuri de beton din lume.

 

˜ Acad.dr. ing. Gheorghe Balș (1868-1934), inginer și istoric de artă, a participat la construcția podului de la Cernavodă și a portului Constanța.

 

˜ Ing. George (Gogu) Constantinescu (1881-1965), autorul a peste 400 de brevete de invenție, creatorul teoriei sonicității  și inventatorul motorului sonic și al primului schimbător de viteze automat. A fost printre primii care au folosit betonul armat în construcția clădirilor din România. A construit Cazinoul din Constanța, Castelul de apă de la Periș, podurile de peste râul Siret de la Adjud, Răcătău, Roman, Palatul Patriarhiei, Hotelul Athénée Palace, Marea Moschee din Constanța.

 

˜ Ing. Emil Prager (1888-1985), primul care a folosit betonul armat în construcțiile din România. Îi datorăm cele mai frumoase clădiri din perioada interbelică, adevărate bijuterii: Biblioteca Centrală Universitară din Iași, Palatul Senatului din București, clădirea Asociației Inginerilor de Mine (Bd. Bratianu 59, Bucuresti),

clădirea societății Dacia Română (Bd. Elisabeta 24, Bucuresti), Palatul Societății de Asigurări Generala (Calea Victoriei 101, București) ș.a.

 

˜ Ing. Gheorghe Duca (1847-1899), membru fondator al Societății Politehnice, întemeietorul învățământului superior politehnic și al primelor școli pentru mecanici de tracțiune, șefi de întreținere și manipulanți.

 

˜ Acad. dr. ing. Constantin Avram (1911-1987), specialist in beton armat. A  participat la construirea uzinelor de la Reșița și a complexului de la Văliug.

 

˜ Acad. dr. ing. Panaite Mazilu (1915-2015), membru fondator al Academiei de Științe Tehnice din România, profesor de rezistența materialelor la Universitatea Tehnică de Construcții București. A proiectat Casa Scânteii (Casa Presei Libere) și aeroportul Băneasa și a contribuit la construcția sau consolidarea Castelului Peleș, Cazinoului din Sinaia, Palatului de Justiție din București, Palatului Parlamentului și a podurilor peste Dunăre de la Giurgeni-Vadu Oii și Fetești-Cernavodă. 

 

˜ Prof. dr. ing. Ionel Radu Prișcu (1921-1987), constructor de baraje. A proiectat barajul de la Vidraru, pe râul Argeș (1960-1966), barajele de la Bicaz (1950-1960) și Șiriu (1975-1994).

 

˜ Ing. Paul Solacolu (1925-2012), hidrotehnician, specialist în gospodărirea apelor. A coordonat lucrările de amenajare a bazinelor hidrografice Argeș ș.a.

 

˜ Ing. Costin Georgian (1929-1992). A coordonat construirea stațiilor de metrou Izvor și Eroilor din București, apoi a condus direcția tehnică a metroului bucureștean până în 1992.

 

˜ Prof. dr. ing. Eugeniu Iordăchescu (1929-2019), specialist în concepția și tehnologia lucrărilor de deplasare a clădirilor. A fost între primii din lume care au aplicat procedee de translatare a clădirilor, salvând astfel o parte din patrimoniul construit al Bucureștiului: în perioada 1982-1987, 29 de clădiri, între care 13 lăcașuri de cult care altfel ar fi fost demolate: Schitul Maicilor, biserica Olari, biserica Sfântul Ilie, biserica Mihai Vodă, Mănăstirea Antim, biserica Sfântul Ioan, biserica Sfântul Gheorghe, biserica Sfântul Ștefan „Cuibul cu barză”, ansamblul statuar de la biserica Domnița Bălașa, biserica Mănăstirii Râmeț, Palatul Sinodal ș.a. De asemenea, a proiectat izolarea antiseismică a acceleratorului de particule de la Centrul de Fizică Nucleară de la Măgurele.

 

˜ Dr. ing. Traian Popp (n.1933). A proiectat și a contribuit la proiectarea clădirilor Palatul Parlamentului, Sala Palatului, Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” -București, Televiziunea Română, Hotelul Intercontinental – București, Charles de Gaulle Plaza ș.a.

 

˜ Prof. dr. ing. Vasile Hobjilă (1948-2004), specialist în construcții din beton armat și precomprimat și în construcții hidrotehnice.

 

˜ Prof. dr. ing. Nicolae Noica (n. în 1943). A proiectat și a coordonat construirea șantierelor navale din Oltenița, Drobeta-Turnu Severin, Constanța, Mangalia, Uzina de vagoane Arad, Întreprinderea Mecanică Roman, Întreprinderea de Mașini Unelte București, ICPMUA București și IPMP București.

 

˜ Sir George Iacobescu, (n. 1945), inginer constructor și om de afaceri englez de origine română. A coordonat proiectul de reconversie și reabilitare a docurilor londoneze, “Canary Wharf” (1987), care a devenit al doilea centru financiar din capitala Marii Britanii, după centrul financiar “City”.

 

˜ Mulți, mulți alții… Aflați mai multe: https://tinyurl.com/y6e6admuhttps://acad.rohttp://www.agir.ro.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul www.GazetaBT.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share This Article:

close