DIVERSE | Trucuri pentru a consuma mai puțină sare

Îți imaginezi mâncarea fără sare? Sigur că nu. Totuși, în exces, duce la probleme de sănătate precum hipertensiunea. Și cum sarea se găsește în multe produse, este bine să ținem cont de câteva sfaturi.   

Consumul de sare nu este ceva nociv, clorura de sodiu având rolul lui bine definit. Se poate chiar spune că acest element chimic este vital pentru buna funcționare a organismului. Ceea ce este dăunător este excesul.

Doza zilnică recomandată de sare pentru adulți este de 6 grame. Un consum exagerat atrage o serie de pericole pentru sănătate. Primul este creșterea valorii tensiunii arteriale. Iar de la hipertensiune până la probleme cardiace nu este decât un pas.

Cercetări recente au arătat că sarea în exces poate fi vinovată și de apariția osteoporozei, din cauza faptului că favorizează eliminarea unei cantități mari de calciu în urină, ceea ce conduce la fragilizarea oaselor.

Mizează pe mirodenii!

Consumul crescut de sare este „boala” omului modern, și asta pentru că, din lipsă acută de timp, ne dăm în vânt după produse procesate, cu conținut mare de sodiu. Uităm că alimentele conțin sare în stare naturală (inclusiv legumele) și facem greșeala de a o mai adăuga și la prepararea mâncărurilor. Iar acest obicei atât de prost are la bază un mit: că fără sare mâncarea nu ar avea niciun gust.

Greșit! Există o mulțime de mirodenii care pot da gust mâncării: chimenul, ienibaharul, cimbrul, leuşteanul, mărarul, pătrunjelul, tarhonul şi foile de dafin.

Poate părea destul de greu la început dacă te decizi să reduci cantitatea de sare consumată. Dar nutriționiștii ne dau asigurări că papilele gustative sunt capabile să se readapteze în doar 3 săptămâni. Mai mult, nu doar că te vei obișnui cu noile gusturi și îți vor plăcea, dar dacă cineva îți va oferi un preparat în care a pus sare cum o făceai tu înainte, ți se va părea de neconsumat!

Atenție la sarea ascunsă!

Dacă ți-ai propus să reduci consumul de sare, înainte de orice trebuie să știi de ce alimente să te ferești.

•    Sosuri din conserve – mai ales cel de roșii (pe care îl consumi fără zgârcenie la paste sau pizza). Îți pare dulce la gust, dar dacă ai ști câtă sare acunde. Valabil și pentru muștar.

•    Sticksurile, chipsurile, alunele, covrigeii.

•    Supele instant.

•    Mezelurile și peștele afumat.

•    Pâinea ne furnizează 7% din totalul zilnic de sare.

Poţi să slăbeşti mai uşor

Prin reducerea cantității de sare – sau chiar eliminarea ei completă – poți obține și o scădere a masei corporale. Atenție! Dacă revii la obiceiul de a mânca sărat, și kilogramele se vor întoarce!

Viorica Olteanu, dietetician, Institutul National de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice „Prof. dr. N. Paulescu”

1.    În primul rând, gustă mâncarea înainte de a mai adăuga sare! Mulți o facem ca pe un gest reflex!

2.    Scade treptat sarea din alimente, pentru a da posibilitatea papilelor gustative să se adapteze şi la mâncarea fără sare.

3.    Nu mai ține solnița pe masă atunci când mănânci, pentru a nu te tenta să întinzi mâna după ea. Ascunde-o!

4.    Clătește cu apă rece legumele conservate pentru a spăla sodiul în exces din ele. Nu mai pune sare în apa în care fierbi legume, orez sau paste. Sărează mâncarea la final, după ce ai terminat de gătit.

5.    Nu folosi baze pentru mâncăruri la prepararea acestora.

6.    Înlocuiește sarea cu ierburi proaspete sau uscate și condimente care pot da savoare mâncării: ceapă, usturoi, mărar, pătrunjel, măghiran, busuioc, rozmarin, ghimbir, boia, chilli, piper, suc de lamaie, scorțișoară.

7.    Folosește sare de mare, pentru că are un conținut mai redus de sodiu.

8.    Combină mâncarea pe care ți-o cumperi gata preparată, din oraș, cu legume. De exemplu, cumpără o singură porție de orez și prepară o salată verde peste care pui doar zeamă de lămâie.

9.    Citeşte cu atenţie eticheta produsului pe care vrei să-l cumperi şi evită la produsele cu multă sare.

10.    Renunţă să consumi mezeluri, conserve de carne şi legume, carne afumată şi sărată, brânzeturi sărate.

11.    Marinează carnea în amestec de condimente şi ierburi aromate înainte de a o prepara.

SFAT : Pentru ca mirodeniile să-şi păstreze proprietăţile, adaugă-le la sfârşit, când mâncarea este gata. De asemenea, la prepararea salatelor, înlocuieşte sarea cu puţin oţet sau cu suc de lămâie.

Sursa: www.clicksanatate.ro

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul www.GazetaBT.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share This Article:

close